STUDIEDAG VOOR LEERKRACHTEN

 

Op zaterdag 22 oktober 2016 organiseren de Gentse Universitaire Musea (collectie Geschiedenis van de Wetenschappen) in samenwerking met de vakgroep Geografie een studiedag voor leerkrachten. Deze studiedag sluit aan bij de tijdelijke tentoonstelling ‘Pushing the Bounderies. De collectie Wright - Draper, een show case voor landmeetkunde in extreme omstandigheden.’ die doorgaat van 3 oktober 2016 tot 31 mei 2017.

 

Dit is een unieke opportuniteit om wat meer te weten te komen over het belang van het moderne landmeten en navigatie in al zijn diversiteit.

Deze studiedag richt zich niet alleen tot leerkrachten aardrijkskunde, maar staat open voor een breder publiek. Er zijn voordrachten en workshops voorzien waarbij raakvlakken zijn met de vakken aardrijkskunde, wiskunde, fysica, biologie, geschiedenis, …

 

De deelname aan de studiedag kost €50.

Daarin zijn begrepen: de koffiepauzes, de middaglunch met broodjes, de afsluitende drink en een kaft met studiemateriaal.

In de kaft met studiemateriaal bevindt zich een afdruk van de PowerPoint presentatie van de verschillende sprekers, didactisch en informatief materiaal van de workshops die direct te gebruiken zijn in de klas.

 

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

 

Datum en uur:  22 oktober 2016, van 9u15 tot 16u00

Plaats: Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen, Krijgslaan 281 (gebouw S30), 9000 Gent

Inschrijven: Het aantal plaatsen is beperkt. Inschrijven verplicht vóór vrijdag 7 oktober 2016.

 

HIER INSCHRIJVEN

 

 

PROGRAMMA

 

9u15 - 9u50: Onthaal met koffie

 

9u50 -10u00: Verwelkoming
Woordvoerder van de Gentse Universitaire Musea, Universiteit Gent

 

10u00 - 10u30: Het maatschappelijk belang van landmeten
Prof. Dr. Philippe De Maeyer , Vakgroep geografie, Universiteit Gent
Een nauwkeurige en coherente basiskaart, zowel geometrisch als semantisch, is de kapstok waarop alle andere vormen van ruimtelijke informatie dienen te worden geplaatst. Het is de basis van elke vorm van socio-economische ontwikkeling. Uiteraard kan zo een basisbestand slechts worden opgesteld mits het meten (direct of indirect) van de geografische 'realiteit'.

 

10u30 - 11u00: Meeuwengeheimen ontrafeld via GPS techniek
Dr. Eric Stienen , Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek
Het INBO heeft de voorbije 3 jaar meer dan 100 grote meeuwen gevolgd met behulp van hoogtechnologische GPS-zenders. Dat leverde spectaculaire resultaten en nieuwe inzichten op die onze kijk op meeuwen sterk hebben veranderd. Dr. Stienen laat een geheel ander Vlaamse landschap zien, bekeken door de bril van een meeuw.

 

11u00 - 11u30: koffiepauze

 

11u30 - 12u00: Neem eens een foto van de achterkant van het Gravensteen
Britt Lonneville , Universiteit Gent
Cultureel erfgoed wordt tegenwoordig niet enkel bedreigd door natuurlijke rampen (bv. aardbeving Nepal), maar ook menselijke vernielzucht (bv. Mosulmuseum in Irak). Hoe kan dit erfgoed enigszins (digitaal) bewaard worden voor de toekomstige generaties? Kunnen er nog virtuele 3D-modellen gebouwd worden na de vernietiging van het erfgoed? En waarom spelen toeristen hierin zo’n belangrijke rol? In deze lezing wordt de techniek toegelicht die op deze vragen een antwoord biedt.

 

12u00 - 12u30: Het dagelijkse landmeten voorbij: Van traditionele survey tot 3D-laserscanning.
Prof. Dr. Alain De Wulf , Universiteit Gent
De start van de landmeetkunde mag dan al in het oude Egypte te situeren zijn, de evolutie van de gebruikte technieken in de landmeetkunde staat niet stil: vandaag de dag worden gerobotiseerde totaalstations en laserscanners tegelijk met satellietplaatsbepalingsontvangers (bvb. GPS) ingezet ten einde op een geautomatiseerde wijze een maximum aan relevante punten te kunnen inmeten, waarna 2D plannen of 3D modellen kunnen worden geproduceerd. Een stand van zaken.

 

12u30 - 13u15: Broodjeslunch

 

13u15 - 15u15: parallelle workshops

Workshop 1: Landmeten in de klas
Dr. Marijke De Ryck , Universiteit Gent
Tijdens deze workshop worden enkele oefeningen gegeven die meegenomen kunnen worden naar de klas.
De schoolomgeving wordt opgemeten met hoeken en afstanden. Dit gebeurt aan de hand van verschillende lowbudget meettoestellen (sextant, waterpastoestel).
Daarna worden deze meetgegevens omgezet naar een plan door gebruik te maken van eenvoudige wiskundige formules. 

Workshop 2: Tracking in de klas
Dr. Cornelis Stal , Universiteit Gent en  HoGent
Tijdens deze workshop wordt getoond welke toestellen en technieken kunnen gebruikt worden om paden van personen in kaart te brengen en hoe die paden mooi kunnen gevisualiseerd en duidelijk kunnen geanalyseerd worden. Jullie gaan zelf aan de slag via een hands on dataverzameling en -verwerking, zodanig dat jullie weten hoe jullie dit op jullie eigen school eenvoudig met leerlingen kunnen uitvoeren.

Workshop 3: Met de klas naar de geoMobiel
Bart De Wit , Universiteit Gent
In deze workshop wordt de GeoMobiel-activiteit overlopen die zal aangeboden worden als u het museum met de klas bezoekt. In deze GeoMobiel-activiteit gaan leerlingen met foto’s en meettoestellen aan de slag om de omgeving van het museum in 3D te karteren en te verwerken op PC. In deze workshop maak je kennis met de activiteit en ga je, net zoals de leerlingen, zelf aan de slag.

 

15u15 - 15u50: Vrij bezoek aan de tentoonstelling tijdens een informele drink.
Een vragenlijst over de tentoonstelling wordt ter beschikking gesteld die men individueel kan invullen.

 

15u50 - 16u00
1. Uit de ingediende ingevulde vragenlijsten wordt één iemand uitgeloot die een prijs krijgt: een sextant voor gebruik in de klas.
2. Ophalen van het deelname attest.

 

16u00 Einde